Trafiekcijfers november 2014

 

Vergelijking tussen de periode Nov 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
225 179 -20,4%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 1.873 1.150 -38,6%
Passagiers: 14.309 13.859 -3,1%
Vracht/ton: 3.963 1.278 -67,7%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Nov 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
2.851 2.414 -15,3%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 23.940 26.173 +9,3%
Passagiers: 237.109 242.066 +2,1%
Vracht/ton: 41.412 22.408 -47,2%

 

Commentaar:

NEGATIEVE CIJFERS OVER DE GANSE LIJN

Na een eerste maand volwaardig aan het roer van de luchthaven heeft de LEM Oostende-Brugge weinig goed nieuws om over naar huis te schrijven. Zowel op het vlak van bewegingen, passagiersaantallen en vracht vertonen alle cijfers een negatief saldo tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De daling in het aantal bewegingen is duidelijk te wijten aan de langdurige vliegbeperkingen voor de kleine luchtvaart, opgelegd n.a.v. de werkzaamheden aan en om de start- en taxibaan. Dit was nu eenmaal een zure appel waarin moest gebeten worden.
Door minder general aviation daalde uiteraard het aantal passagiers met enkele honderdtallen. Jammer genoeg werd dit niet volledig gecompenseerd door de hogere frekwentie van de JETAIR-vluchten.

Over de zwakke vrachtcijfers moeten we niet in herhaling vallen: we weten waarom.
Had de nieuwe luchthavendirectie het initiatief niet genomen om, enkele dagen na de opstart van de LEM, naar Cairo te reizen, had men het totaal aan gevlogen vracht weer met een getal met 3 cijfers kunnen schrijven. Dank zij het bezoek aan Egyptair verhoogde deze laatste echter het aantal vluchten op Oostende. Voeg daarbij nog enkele extra vracht-chartervluchten door Maximus Air en Volga Dnepr met AN124 en zo beperk je de schade.

Wij hoeven er geen tekening bij te maken: er is enorm veel werk aan de winkel om de toestand te keren.
Het verheugt ons te vernemen dat de LEM met tal van belangrijke projecten bezig is. We zijn echter niet naïef: de eerste positieve resultaten zijn nog niet voor morgen te verwachten.